
Wie zijn je bezoekers? Hoe maak je een goede analyse?
Bij het organiseren van je kennis-event is het belangrijk dat je een doelgroepgerichte aanpak hebt. Als je weet wat voor soort bezoekers er op jouw event komen, dan kun je daar je programmering, opzet en content op richten en gerichte communicatiestrategieën ontwikkelen en inzetten.
Het is dus essentieel dat je goed nadenkt over wat voor deelnemers er op je event komen. Als je weet wat voor profiel ze hebben, wat ze verwachten en waar hun interesses en voorkeuren zitten, dan helpt dat enorm om het beste en leukste kennisevent voor hen neer te zetten. Zijn het bijvoorbeeld deelnemers die een ongelofelijk inhoudelijke focus hebben? Zijn het ‘vakidioten’? Zijn er deelnemers die heel experimenteel zijn?
Als je hier een beter beeld van hebt, kun je je programma veel beter samenstellen. Gelukkig hebben we een heel handige tool voor je om eens samen in kaart te brengen welke bezoekers op jouw event komen. Tijdens het organiseren van het Opgroeien Congres van het Agentschap Opgroeien in Brussel in 2021 leerden we de zes bezoekersprofielen van events kennen uit een motivationeel onderzoek naar bezoekersprofielen van het Vlaams Onderzoekscentrum Publieke Impact.
- Wat je kunt doen, is het volgende: bekijk de zes profielen in het kader eens met elkaar en vraag je af:
- In welk profiel pas ik zelf het beste?
- Hoe is de verdeling van bezoekers over de verschillende profielen?
- Hoe ziet de ideale festivalbeleving per profiel eruit?
- Waar moet je in de opzet van je festival en in de communicatie dan rekening mee houden?
- Op welke eigenschappen en behoeften van de profielen kun je extra goed of verrassend inspelen?
Je kunt ook een goed beeld van deze categorieën krijgen door aan elk van de zes profielen zelf inschattingen van percentages te hangen. Organiseerde je je kennisevent al eerder? Dan kun je dit natuurlijk doen op basis van evaluaties van voorgaande jaren. Is het je eerste keer? Stel dan via een evaluatie achteraf slimme vragen die je inzicht geven in je bezoekers.
Door deze vervolgens met elkaar te vergelijken, krijg je vaak een wat beter gevoel bij het type bezoekers. En het geeft direct handvatten over hoe je je festival opzet. Moet het programma bijvoorbeeld veel prikkelende, uitdagende en verrassende programmaonderdelen hebben omdat er veel ‘avonturiers’ komen? Of juist niet te veel omdat er veel ‘planners’ komen.
De zes bezoekersprofielen van events volgens het Vlaams Onderzoekscentrum Publieke Impact
> Planner. Je plant je uitstap graag op voorhand. Dat gevoel van controle vind je fijn. Je wordt niet graag geconfronteerd met onverwachte wendingen en verrassingen. Spanning en stress zijn niets voor jou. Het hoeft ook allemaal niet te speciaal te zijn, het gewone en gekende is best prima voor jou.
> Cocooner. Je gaat het liefst met anderen die je goed kent naar een event. Dan voel je je veilig en gerust. De bevestiging en bescherming van de groep vind je belangrijk. Binnen je vaste groep vrienden of collega’s kun je je het best ontspannen.
> Socialiser. Je bent sociaal. Je gaat het liefst samen met anderen naar een event. Die geborgenheid vind je gezellig. Met anderen kun je je het best amuseren. Je volgt liever de groep dan de leiding te nemen.
> Verdieper. Je bent op zoek naar inhoudelijke verrijking. Je wordt graag intellectueel geprikkeld. Je hecht veel waarde aan respect, ook voor je omgeving. Als ‘bewuste burger’ vind je het belangrijk om je steentje te kunnen bijdragen. Dit verwacht je ook van anderen.
> Avonturier. Je houdt van nieuwe ervaringen. Je vindt het fijn om geprikkeld en uitgedaagd te worden. Je staat open voor verrassingen. Het onbekende en avontuurlijke schrikt je niet af, integendeel.
> Influencer. Je houdt ervan om het voortouw te nemen en je eigen ding te doen. Anderen kunnen vaak bij jou terecht voor advies. Je vindt het leuk om hiervoor gewaardeerd te worden.
Uiteraard is deze verdeling generiek. Elk type event kent een eigen, specifieke verdeling. Zo zijn Verdiepers bijvoorbeeld duidelijk in de meerderheid bij publieksevents rond kennis, informatie en netwerken zoals beurzen, kennisfestivals en congressen.
