
Live, online, hybride (onlive)
Corona ligt al weer lang achter ons en de meeste organisaties vinden het dus vanzelfsprekend om voor een live kennis-event te gaan. Best jammer, want in coronatijd leerden en ervoeren wij dat een hybride kennis-event zijn eigen, moderne aanbod en dynamiek biedt. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan en er is heel veel heel snel gebeurd op dit vlak. Er is allerlei nieuwe technologie en best wat bureaus, sprekers en facilitators specialiseerden zich erin hoe je online kunt faciliteren en hoe je de wisselwerking tussen live en online echt zijn eigen toegevoegde waarde kan laten geven. In je overwegingen over de opzet van je event is het dus nog steeds aan te raden om ook na te denken over een online of hybride variant en hoe deze kan aansluiten bij je doelstellingen.
Een hybride event is wat ons betreft geen online event waar ook publiek bij is. En het is ook geen live event dat ook wordt gelivestreamd. Het is een festival dat zowel live als online staat als een huis: onlive! Het is vanaf de start ontworpen en gemaakt voor een livepubliek én voor een online publiek. Er zijn dus ook sessies die echt alleen voor het online publiek bedoeld zijn en alleen werken als je die online volgt. Bij een hybride kennis-event maakt het niet meer uit of een deelnemer meedoet aan het live-event, het online event of een mix daarvan. Elke online, live of hybride ervaring zit zo in elkaar dat bezoekers echt hun kennis-eventervaring krijgen en dat het event aan zijn doelstellingen voldoet.
Denk maar eens aan een spreker die van het podium met publiek (dat trouwens ook gelivestreamd wordt) afstapt en vervolgens in Teams of Zoom nog een sessie doet. Maar ook aan een liveoptreden van een spreker die van iemand thuis achter zijn of haar bureau via de chat een vraag ontvangt. Zo wordt een hybride event een heuse beleving voor zowel de aanwezigen die live bij het podium zitten als voor de online deelnemers.
Andersom wordt de online doelgroep een-op-een betrokken bij het live-event en de daar aanwezige bezoekers. De voordelen van een hybride event? Die zijn er genoeg. Het bereik wordt veel groter. Zowel qua aantal mensen, maar ook qua type publiek. Er kunnen nieuwe groepen betrokken worden. Ook kunnen deelnemers bijvoorbeeld vooraf al via hun account een online masterclass van de spreker volgen met wie ze tijdens het event zelf in gesprek gaan. Ze kunnen ook beslissen om ’s morgens thuis mee te doen en ’s middags naar het congres te komen of andersom. Leuke tools als een online prikbord of chatrooms zorgen voor onverwachte ontmoetingen.
En je kunt natuurlijk veel sneller schakelen als het event fysiek niet door kan of mag gaan. De voorbereidingen online zijn immers al getroffen. En een groot voordeel van het streamen van (een deel) van de podia is dat de content hergebruikt kan worden. Vanzelfsprekend kunnen deelnemers die niet bij een sessie konden zijn de sessie later terugkijken. Maar de opnames kunnen bijvoorbeeld ook tijdens trainingen of dialoogsessies ingezet worden. Zo kan de kennis verder worden verspreid.
Voorbeeld: Het Opgroeien Congres in Brussel 2023
Dit event was een mooi voorbeeld van een onlive festival. Het ging over hoe ieder kind kansrijk kan (op)groeien en elk gezin de nodige zorg en ondersteuning kan krijgen. Tijdens het event maakten deelnemers kennis met verhalen, praktijkvoorbeelden en innovatieve inzichten over de toekomst op het gebied van (op) en alles wat daarbij komt kijken. Jongeren, gezinnen, ervaringsdeskundigen, professionals, wetenschappers en beleidsmakers deelden hun inzichten en kennis en gingen in dialoog.
Er waren ruim 1.000 livebezoekers in het prachtige Gare Maritime in Brussel en ook nog eens zo’n 700 online deelnemers. Vooraf hadden we kennisclips opgenomen waarin sprekers vertelden over hun onderzoeken die op de website werden gedeeld. Op het festival zelf konden deelnemers live en online ‘op de koffie’ bij de onderzoekers om over hun onderzoeken door te praten. Er waren zo’n 15 grote en kleine livepodia waarbij de sessies op 5 podia werden gelivestreamd en er daarnaast ook online teamsessies waren. Op het belevingsplein werd de hele dag liveradio gemaakt en uitgezonden: gesprekken met sprekers, onderzoekers en natuurlijk gave muziek.
Na het event werd er een mooi Opgroeien magazine uitgebracht waarin naast artikelen ook de links naar de kennisclips stonden. En dat terwijl twee jaar daarvoor een dag voor het congres nog moest worden besloten het volledig online te doen vanwege de coronapandemie.
